Skip to main content

מדיטציה בדמיון מודרך

 

אם אתם רוצים לחוות חוויה מיוחדת, רגועה ושלווה עם ילדכם... אתם מוזמנים להתנסות עמו במדיטציה קצרה בליווי מוסיקה נעימה ושקטה. מומלץ לעמעם את האורות בחדר, להגיף תריסים (במשך היום), להדליק מס' נרות ולכבות טלפונים. גם לכם לא תזיק הרי התנתקות למס' דקות מטרדות היומיום... אל דאגה, בתום המדיטציה תוכלו לחזור ולהפעילם. 

חשוב להקדים ולהסביר לילדים שבמהלך המדיטציה חשוב לשמור על השקט. אם תקדישו כמה דקות הכנה בכדי לשנן בעל פה את הנחיות המדיטציה תוכלו לעשות אותה יחד עמם... 

אם לא, תוכלו להקריא בקול שקט ורגוע את ההנחיות שלהלן. הקפידו להמתין כמה שניות בין כל הנחייה והנחייה, לעיתים יותר מכך... שימו לב בהתאם להנחייה עצמה. רצוי לעצום עיניים בכדי להעצים את החוויה (אפשרו לילד שאינו מעוניין בכך להרגיש עם זה בנוח, אם וכאשר ירצה יוכל תמיד לעצום אותן).  רצוי להסיר משקפיים (גם שלכם, כמובן, אם אתם נוטלים חלק פעיל ולא מקריאים בלבד).

אם אתכם מנחים את המדיטציה למס' ילדים בו זמנית - אחים, חברים וכו', הסבירו להם גם  שאין יוצאים מן החדר במהלך המדיטציה מכיוון שזה מפריע לתהליך שעוברים יתר הילדים המשתתפים. בכל רגע ורגע ילד שירצה לא לקחת יותר חלק בתהליך - יוכל פשוט לפקוח עיניים אך חשוב שיישאר בשקט במקום בו ישב/שכב עד שתסיימו את המדיטציה.

 

מי שיש לו קערה טיבטית בבית, מוזמן להקיש עליה לפני התחלת המדיטציה...

 

אז... כבו טלפונים, הפעילו מוסיקה נעימה ושקטה (בווליום לא גבוה מדי, בכדי שיוכלו לשמוע את ההנחיות שלכם), הדליקו נרות, עמעמו אורות... ו:

 

נתחיל את המדיטציה בתרגיל של נשימות עמוקות. בעזרת תרגיל זה נוכל להגיע לרגיעה בקלות. אם תרצו, תוכלו להשתמש בתרגיל זה בעצמכם בבית או בכל מקום אחר בכדי לאזן את הנשימה שלכם ולסייע לכם לחוש שלווים ורגועים. נשימה מאוזנת מגבירה את הריכוז שלכם ויכולה לסייע לכם מאוד לפני מבחנים ודברים מלחיצים אחרים עמם אתם מתמודדים לעיתים, גורמת לשינה עמוקה יותר וכו'.

 

בעיניים עצומות נשכב/נשב בנוח, רגליים מפוסקות מעט, מונחות בצורה נוחה, ידיים לא שלובות.

ננשום נשימה עמוקה.

ושוב ננשום עמוק וננשוף.

עכשיו נשאף אוויר ונמלא את הריאות בספירה עד ארבע: 1, 2 , 3 ,4,

וננשוף החוצה באותו הקצב 1, 2 , 3 ,4.

נתרגל מס' נשימות כאלה.

 

בכל פעם שננשוף, נוציא החוצה את מה שמפריע לנו ולא נעים לנו בפנים.

ננשום עמוק ונרפה את כפות הרגליים והרגליים.

נרפה את האגן.

נרפה את הבטן והגב.

נרפה את הידיים והכתפיים.

נרפה את הצוואר.

נרפה את הפנים.

נרגיש את הראש משוחרר.

נרגיש איך לאט לאט כל הגוף הופך להיות רפוי ומשוחרר.

 


דמיינו לעצמכם מקום מקסים בטבע. דמיינו שאתם נמצאים במקום בו זורמים מים. אתם מוקפים בצמחיה ירוקה, פרחים יפים. הציפורים מצייצות. השמיים כחולים. ענני נוצה משייטים להם באיטיות בשמיים. השמש זורחת. קרני השמש מלטפות בנעימות את גופכם...

דמיינו מה אתם עושים במקום זה -  האם אתם יושבים או שוכבים, הולכים או מטיילים, מטפסים על עץ, טובלים במים...או אולי משהו אחר?

האם אתם פוגשים דמות כלשהי במקום היפה בו אתם נמצאים? אולי אדם מסויים – הוא יכול להיות מישהו שאתם מכירים או שאינכם מכירים, הוא יכול להיות דמות דמיונית או חבר מעולם אחר...

ייתכן ואתם פוגשים חיה כלשהי - אולי חיה אמיתית ואולי חיה דמיונית...

אם אתם פוגשים דמות או חיה כלשהי, נסו לתקשר איתה בדמיונכם – אם באמצעות מילים, תנועות ידיים, מגע כלשהו, ליטוף או כל דרך שנראית לכם מתאימה.

שימו לב מה הדמות או החיה אומרים לכם, איזה מסר הם רוצים להעביר לכם... ? אולי הם אפילו נותנים לכם מתנה כלשהי בדמיון.

 

בעוד כדקה נחזור לאט לאט אל החדר/לכאן. לפני שתחזרו לכאן, היפרדו לשלום מן הדמות או החיה שפגשתם... בזמנכם האישי והחופשי חיזרו לאט לאט לחדר, הניעו את אצבעות כפות הרגליים והידיים. בקצב שלכם חזרו לאט לאט אל החדר ופקחו את העיניים.  

 

= = = = = = = = = = = 

בתום המדיטציה כדאי ומומלץ לשאול את הילדים:

האם את/ה רוצה לשתף לגבי החוויות שהיו לך במהלך המדיטציה?  

אם הם רוצים, אפשרו להם לשתף...

 

  2 הערות חשובות:

א .תרגישו חופשי לשנות את ההנחיות במדיטציה ככל העולה על רוחכם... ולזרום עם מה שנראה לכם מתאים לילדיכם ולכם.

ב. ניתן להנחות את המדיטציה בטבע ואז קולות הטבע עצמו יהוו את ה"מוסיקה" שתלווה את המדיטציה.