Skip to main content

פעילות עם הספר מעשה חמישה בלונים

מאת : מיכל בן טובים
הספר:
הספר "מעשה בחמישה בלונים" של מרים רות אהוב על כל הגילים ותכונות שונות שלו מתאימות לגילים שונים.
 
המחזה:
מכינים מראש בלונים בצבעים הנכונים, בובת חתול (נחמד להשתמש בבובת יד שמסתירה סיכה או נעץ קטן), כדאי למלא את הבלון האדום בהליום.
מציגים את הסיפור ובסופו משחררים את הבלון האדום לשמים.
 
 
התאמה לגילאים השונים:
גיל 0-3 ח'
בגלל שהציורים בספר הזה הם בשחור-לבן עם כתם צבע בולט בכל דף, הם קלאסיים כתמונות לפצפונים שרק נולדו. זה ספר שמתאים מאוד לשים בעגלה של התינוק או במיטה שלו, כך שהתינוק יסתכל בתמונות.
גיל 2-10 ח'
בשלב הזה הילד נהנה מאוד מדקלומים ומסיפורים וכמובן מהתמונות ואפשר לספר לו את הסיפור באינטונציה מודגשת, כמו שבכלל מומלץ להקריא ספרי ילדים לתינוקות.
מהרגע שהתינוק מתחיל להושיט ידיים, אפשר להתחיל לשחק במסירות. בהתחלה כשהוא יושב בטרמפולינה, זורקים אליו את הבלון והוא מנפנף בידיו, תופסים את הבלון ואומרים "תודה!" ושוב. חשוב להיות רגישים אם זה מאיים על התינוק או שנמאס לו.
ברגע שהוא מתחיל לעמוד על 6 או לשבת, אפשר לשחק מסירות כשהוא על מזרון הפעילות, אם אתם יושבים לידו - אפשר גם באוטו בנסיעות והכי חשוב: ברגע שיש לו קצת יותר כוח בידיים - מומלץ לעבור לכדור, ובהתחלה הכי מומלץ כדור רשת (כזה שעשוי מחורים, מפלסטיק ורצוי בלי קשקשנים בתוכו).
מעל גיל שנה:
כאן כבר אפשר לבקש מהילד להצביע: "איפה רותי?" "איפה הבלון האדום?" ולהכין את השטח ללמידה של צבעים.
בגיל הזה הם כבר יכולים להשלים מלים כמו "בום" או למחוא מחיאת כפיים כשהבלון מתפוצץ.
בגיל הזה הם גם מתחילים לספר לעצמם את הסיפור, אבל זה בתנאי שהם מכירים אותו ובכלל יודעים לשחק.
ככל שהילד לומד יותר לדבר - הוא משלים יותר מלים בסיפור
ככל שהילד לומד יותר לנוע - אפשר יותר להמחיז ביחד אתו את הסיפור (כלומר לשחק את הסיפור)
מעל גיל 2
אפשר להתחיל לנסות לצייר את הבלונים. בהתחלה אפשר לצייר ציור והילד ידביק מדבקות עגולות במקום בלונים. אחרי זה אפשר לצייר את הבלונים והילד יצבע אותם. בהמשך מציירים הכל והילד מצייר את הבלון.
לא לצפות שזה יהיה מושלם! הילד רק לומד לשים את הדברים במקום מכוון ורק לומד לצייר עיגולים וזה כל מה שמצופה ממנו בגיל הזה!
מעל גיל 3
עכשיו אפשר לצפות שהילד יצייר את הבלונים במקום הנכון :-) ויצבע אותם קצת יותר בתוך הקווים אבל עדין מותר לו לצאת מהקוים ולא לצבוע מושלם.
כדאי לצבוע גם בצבעים רגילים וגם בטושים, בצבעי אצבעות, במדבקות,  בפלסטלינה, בגואש ובקיצור: להשתמש בכל מגוון החומרים שיש.
אפשר להתחיל לשחק במסירות עם בלונים, אפשר להפריח בועות סבון, אפשר לנשוף על כדורי צמר גפן עם קשים ואפשר לדבר על ההבדלים בין כל ה"בלונים" האלו.
אפשר להתחיל לחבוט בבלון עם עוד אביזר (מקל פלסטיק, מחבט קטן או מטקה).
אפשר לשחק עם הבלון גם כדורגל
מעל גיל 4
הילד יכול לצייר את כל הציורים מהספר, העתקה של נייר על הספר, העתקה של נייר ליד הספר, זה לא צריך לצאת מושלם - אבל אפשר כבר לצפות לרעיון הכללי (ילד ובלון).
אפשר להתחיל לעבוד על אוריינות: כשקוראים לילד את הסיפור לשאול אותו מה כתוב בכל מיני מקומות. עושים את זה בכמה צורות:
א. קוראים ביחד את הסיפור (ההורה והילד מדקלמים ביחד את הסיפור) מול הספר. כלומר, האמא עוברת עם האצבע על המלים בספר וביחד מדקלמים, בשלב הזה שניכם כבר יודעים את הספר בע"פ הרי.
ב. אותו דבר, אבל רק ההורה קורא ומראה עם האצבע. מדי פעם הוא מפסיק לקרוא וממשיך עם האצבע והילד ממשיך.
ג. הפוך. הילד קורא ומראה עם האצבע (לא לצפות לדיוק!) וכשהוא עוצר ההורה קורא (את המילה שעליה הילד עצר, לא את המילה שעכשיו מגיעה בדקלום).
ד. הילד מכין את הספר בעצמו. מכינים את הדפים, מהדקים אותם, מציירים את הציורים וגם כותבים את הסיפור (לא לצפות לכתיבה אמיתית, לתת לילד לכתוב כמו שהוא יודע). אחרי זה מבקשים מהילד לקרוא. שימו לב, זאת פעילות שיכולה לקחת הרבה זמן, תעשו כל יום מקסימום דף אחד ותוך שבוע שבועיים הספר יהיה מוכן. בדרך תלמדו גם דחיית סיפוקים...
מעל גיל 5
לא הגיע הזמן שהילד יספר לכם ולאחים הקטנים שלו את הסיפור בעצמו? :-)
בשלב הזה חוזרים על כל הפעילויות שכבר היו והתוצאות יהיו טובות יותר.
עוד משחקים עם בלון: מנפחים אותו לא עד הסוף, מצפים בשכבות של עיתונים מושרים בתערובת מים +דבק פלסטי, תולים ליבוש. כשיבש: צובעים. כשמוכן: אפשר לפוצץ את הבלון, יש לכם כדור עיתון צבוע לפי טעמכם.
משחק לשני אנשים ומעלה: זורקים את הבלון וסופרים כל נגיעה בו. החוקים הם שאסור לבלון לגעת ברצפה ואסור לאותו אדם לגעת בבלון פעמיים רצוף. מנסים להגיע למקסימום נגיעות.
 
מסלול מכשולים: צריך לעבור מסלול מכשולים (כסאות-כריות-שולחנות, צריך לעבור מתחת ומעל) כשהבלון קשור עם חוט לחגורה מאחורי הגוף.