התמודדות הורים עם רגשות אשם

כהורים יש בנו את הנטייה לסחוב איתנו שק מלא בתחושות של חרטה ואשמה על "איך אמרנו", "איך עשינו", "איך הגבנו", "מה עשינו לא בסדר?"..."איפה טעינו?".....
"למה זה מגיע לנו?" "איך היינו יכולים לעשות אחרת?",  "נתנו והענקנו את הטוב ביותר שיכלנו...אז למה הוא מתייחס אליי ככה"

אז איך להניח  את ה"שק", איך להניח לרגשות האשם ולהשאיר את תחושות החרטה כנחלות העבר:

1.קבלו את עצמכם
כולנו טועים, כולנו נופלים, כולנו מתבלבלים, זה בסדר, לגיטימי ואנושי
קבלו את עצמכם כפי שאתם, קבלו שזה מה שיש כרגע, יחד עם הרצון לשינוי.
עיצרו את ההלקאה, השיפוטיות והביקורת העצמית, אלה אינם מקדמים אתכם, להפך, רק גורמים למצבים בהם אתם לא מרוצים מתגובותיכם לחזור ולהשנות.
עשיתם כמיטב יכלתכם! את הטוב ביותר שחשבתם באותה עת! היום, במידה והינכם חושבים ורואים את הדברים אחרת, זהו הזמן לשינוי.

2. שינוי
איש חכם פעם אמר:"אם תמשיכו לעשות את שאתם עושים תגיעו לאותן תוצאות. אם אתם רוצים בתוצאות אחרות תצטרכו לשנות את מה שאתם עושים".
אוסיף למשפט זה, שגם האמונות והמחשבות שלכם הובילו אתכם למצב בו אתם נמצאים כעת, זאת אומרת שעבור תוצאות אחרות תצטרכו להחליף לא רק את המעשים אלא גם את האמונות והמחשבות שלכם. אם חווית ההורות שלכם מאופיינת בהרבה מצבים של תסכול, חוסר אונים, כעס, עצב, זה הזמן לעשות את השינוי!
אם מערכת היחסים שלכם עם ילדכם הינה רגישה, מאופיינת כ"הליכה על ביצים" והתקשורת הינה בצעקות או חוסר תקשורת בכלל, זה הזמן לעשות משהו בנידון!
אם אתם מרגישים שאתם עושים כל שביכלתכם לחנך, לאהוב, לתמוך ולהעצים ומה שקורה בפועל הוא פער, נתק ורגשות קשים ביניכם, זה הזמן לעשות "ריסט" ולהתחיל מחדש ואחרת. עשו זאת עבורכם ועבור ילדיכם.

איך לעשות את השינוי:

1. הוקירו והעריכו את מי שאתם כהורים
עשו רשימה של "המתנות" שאתם מביאים לילדיכם כהורים.
מהן החוזקות שלכם כהורים, מה אתם אוהבים בכם כהורים, מה אתם מעריכים בכם כהורים. קיראו רשימה זו כל יום – זה יזכיר לכם שוב ושוב את ערכיכם העצום בחיי ילדיכם. רשימה זו גם תעזור לכם ביומיום לצאת לפעולה ותגובה, אל מול ילדיכם, מתוך נקודות החוזקה שבכם, מתוך העוצמה שבכם ולא מתוך רגשות האשמה והתסכול שלכם. 

2. ההורה האידאלי
כיתבו לעצמכם מי הייתם רוצים להיות כהורים, אילו תכונות יאפיינו את ההורה האידיאלי עבורכם, על פי אילו ערכים ועקרונות ההורה האידיאלי יחיה ויתנהג (במידה ואתם נתקעים פה. חישבו מי אתם מעריכים כהורה ומה אתם מעריכם בו)  

3. עשייה
עכשיו כיתבו מהו הצעד הקטנטן ביותר שעליכם לעשות כהורים כדי להגיע קרוב יותר אל ההורה האידיאלי אותו אתם רוצים להיות. ועשו אותו.
כל פעם שעשיתם את הצעד הקטנטן אליו התחייבתם, כיתבו צעד קטנטן נוסף ועשו אותו, כך לאט לאט, בצורה תהליכית, תלכו בדרך אל המקום אליו אתם רוצים להגיע בהוויתכם כהורים. "גם המסע הארוך ביותר מתחיל בצעד קטן אחד". זיכרו, עצם זה שאתם אוהבים את ילדיכם, שאתם מאמינים בילדיכם, שאתם נותנים ומעניקים יומיום, ללא תנאי, אלו כבר מתנות ע צ ו מ ו ת עבור ילדיכם! קחו את הזמן להוקיר את עצמכם, לטפוח על השכם ולומר: "עבודה נהדרת אמא", "עבודה נהדרת אבא". 

4. זהו מה עומד בדרככם
אילו חסמים מפריעים בדרככם בכדי להגשים את ההורה אותו אתם רוצים להיות, מה מעקב אתכם, מה מפריע לכם. זיהוי החסמים יביא לתחילת הדרך להסרתם. 

5. סימכו על ילדיכם והאמינו בהם וביכלתם
ראו את ילדיכם כמסוגלים, יכולים, יצירתיים, בעלי תושיה וחכמה בדיוק כמוכם.
אז גם אם טעיתם, נפלתם, נכשלתם, היו סמוכים ובטוחים כי הם יהיו בסדר!
סיפור אישי:
לקח לי 10 שנות נישואין, עם בן זוג נהדר ונפלא לרצות להיות אמא,
לקח לי 10 שנות נישואין להאמין שאני יכולה להיות אמא טובה,
לקח לי 10 שנות נישואין של שיחות עם בעלי כגון:"אני לא רוצה להיות הורה כפי שהוריי היו עבורי", "לא רוצה להתנהג לילדיי כפי שהתנהגו אליי", "לא רוצה לעשות את אותן טעויות" ..פחד אמיתי מהתנהגות "פוגעת והורסת" מול ילדיי, "רק שלא אהיה כמותם.."
ואז בעלי אמר: "אחרי כל מה שההורים שלך "עשו לך", תראי איזה בן-אדם מדהים ונפלא את."

לעיתים דחופות אנו ההורים מתיימרים לחשוב שהעשייה שלנו בלבד, היא הקובעת, היא הגורם, היא הסיבה... אני מזמינה אתכם להביט על רק ממקצת הילדים שילדותם לא האירה להם פנים (בלשון המעטה) ולאן הגיעו בחייהם: אנת'וני רובינס, סטיב ג'ובס, ווילמה רודולף (האצנית האמריקאית הראשונה לכות ב 3 מדליות זהב אולימפיות), אנריקו קרוזו רצו (זמר אופירה מפורסם), לואיזה מיי אלקוט (נשים קטנות), הפסל רודן, צ'רלס דרווין (אבי תורת האבולוציה) ועוד 

זוהי אמנם רק תחילת הדרך לקבלה ושינוי כהורה וכאדם, אך חישבו על כך, בנקודה הזו בדיוק, איזה ברי מזל ילדיכם מעצם קריאתכם מאמר זה, הרצון והכוונה שלכם לטוב ביותר עבורם. – הם בהחלט זכו!

שלכם
שני